Спокійне, розмірене життя і раптом дзвінок колекторів по чужому кредиту і нав’язливе, неприємне спілкування, що створює дискомфорт. Здавалося б, нічого страшного, але співробітники колекторських компаній продовжують дзвонити на наступний день, через день і чим далі – все частіше. Терпіти знущання «збирачів боргів» немає ні бажання, ні можливості. Колектори заважають працювати вдень, здійснюють психологічний пресинг ввечері і не реагують ні на які пояснення. Що ж робити, якщо дзвонять колектори по чужому кредиту? Куди скаржитися, щоб отримати реальний результат? Про все це і більше піде мова далі в статті ZaimOdobren.
Дзвонять колектори в Україні: кредит не брав.
У ситуаціях нав’язливих дзвінків незнайомців, які займаються збором боргів, людей турбує насамперед:
- Яким чином отримали мої контакти?
- Чи мають право колектори дзвонити, якщо кредит не брав?
- Як зупинити «телефонний терор»?
Перш за все слід розуміти, що колекторський бізнес зі збору простроченої заборгованості в Україні побудований на психологічному і моральному вплив на боржника: як безпосередньо через дзвінки позичальнику, так і побічно з використанням методів «телефонного терору» 3-х осіб з його оточення, а іноді і зовсім чужих людей. Фінансові установи через надмірну складність процесу стягнення не зацікавлені відстоювати свої права в судовому порядку.
Найбільш неприємним є той факт, що «дзвонарі» не бажають слухати пояснення співрозмовників і вимоги зупинити незаконні дзвінки. Турбувати людей, які не брали кредит можуть тижнями, а іноді і місяцями, телефонуючи кожен раз з нового номера. І кожного наступного колектора доводиться повторювати вже завчений текст щодо безперспективності їх дій.
Чи варто ігнорувати «телефонний терор» і блокувати дзвінки від невідомих осіб? Перш ніж вдаватися до радикальних дій по власному захисті від нав’язливих співрозмовників, радимо з’ясувати причину «хвилювання збирачів» і можливі наслідки для себе. Отже, чому дзвонять колектори, якщо кредит не брав?
- Позику оформила людина, що вказала Вас як контактну особу.
- Колектори знайшли Ваші контакти в нелегальних базах, як особа, знайоме з позичальником, який допустив прострочення по кредиту.
- Кредит отримало невідома особа, а колектори помилково (на прізвище або за адресою) зв’язали Вас з ним.
- Шахрайським шляхом на Вас оформили кредит невідомі особи.
При ранній простроченні колектори дзвонять, як правило, до родичів, при відсутності погашень – починають підключати до процесу стягнення сусідів і друзів. Коли виникає ризик не повернути борг і понести втрати, «збирачі» здійснюють дзвінки колегам по роботі і роботодавцю, а також знаходять десятки номерів телефонів інших людей, контакти яких позичальник не залишав.
Методи впливу «дзвонарів» залежать від того, до якої категорії осіб відноситься співрозмовник:
- діалоги співробітників фінансових установ та колекторських компаній зі знайомими починаються з прохання передати інформацію боржнику, а далі переходять в вимога зателефонувати позичальнику і повідомити про відповідальність, передбачену за прострочення по кредиту;
- родичів боржника очікують вимоги терміново провести погашення за позичальника, а при відсутності оплати – погрози та залякування;
сусідам колектори повідомлять суму боргу і термін прострочення, а сам факт відсутності оплати назвуть шахрайськими діями, за які передбачена кримінальна відповідальність. Більш агресивні «збирачі боргів» проінформують про те, що співрозмовника вказали поручителем за кредитом і платити доведеться всім; - «Театральна постановка» колекторів з вимогою повернути борг замість позичальника може очікувати також і колег по роботі. При цьому людей впевнено переконують в тому, що вирішити питання можна тільки заплативши чужий кредит або змусивши боржника здійснити оплату самостійно.
У зв’язку з цим виникає питання: «На скільки законні дзвінки колекторів по чужому кредиту і як їх зупинити?» Для відповіді пропонуємо розібрати кілька найбільш поширених сценаріїв «телефонного терору».
Що таке контактна особа по кредиту?
На питання: «А яке Ви маєте право мені дзвонити?», Колектори часто вказують той факт, що боржник нібито зазначив Вас як контактна особа по кредиту. Таке можливо і в реальності цієї інформації досить легко переконатися, з’ясувавши деталі у позичальника за умови знайомства з ним.
Але про яке контактну особу може йти мова в ситуації, коли співрозмовник називає боржником невідомого Вам людини? Зрозуміло, цей «спектакль» – не більше ніж прикриття незаконних дій співробітника фінансової установи, який таким чином ухиляється від відповідальності.
А що з цього приводу говорить законодавство? Контактна особа по кредиту – це людина, телефонний номер якого був вказаний позичальником в заявці на отримання позики. Ніякої відповідальності за невиконання зобов’язань по кредиту боржника контактна особа не несе. Більш того, Закон №4241 від 19.03.2023 року встановлює ряд обмежень на дії коллекторів по відношенню до 3-м особам, а саме:
- Вимагати погашення простроченої заборгованості від осіб, які не є стороною договору і не укладали договір поручительства з фінансовою установою:
- Заборона контактувати з людиною, яка не є боржником і не надавав згоду на взаємодію:
Крім цього, ст. 32 Конституції України закріплено право кожного громадянина на особисте і сімейне життя, без можливості втручання в неї будь-яких третіх осіб:
Дзвінки колекторів людям з оточення боржника, в тому числі і контактним особам, без отриманої згоди є прямим порушенням їх конституційних прав.
Чи можна бути поручителем по телефону?
Поширеною «театральної грою» колекторів в спілкуванні з 3-ми особами є інформування про те, що позичальник нібито вказав їх в якості поручителя по кредиту. На підтвердження сказаного, співробітник фінансової установи називає персональні дані співрозмовника, в тому числі його паспортні дані, і вимагає провести погашення простроченої заборгованості за боржника. Подібні дії «збирачів» боргів, як правило, викликають почуття розгубленості й нерозуміння ситуації … Чи справді можна бути поручителем по телефону?
Відповідно до ст. 554 Господарського кодексу України у разі виникнення прострочення по кредиту, позичальник і поручитель несуть солідарну (спільну) відповідальність:
Однак, жоден колектор не повідомляє про те, що відповідно до ст. 553 ГКУ поручителями стають тільки на підставі укладеного договору поручительства, а не по телефону:
Мета подібних дій «дзвонарів» сформувати агресію у співрозмовника по відношенню до боржника і змусити сусіда, родича або колегу по роботі виконувати роль колектора.
Таким чином, якщо «поручитель» не підписував жодного договору, говорити про будь-якої відповідальності за кредитом 3-ї особи немає підстав, а «казки» колекторів з приводу поруки по телефону – це обман.
Що робити, якщо дзвонять колектори по чужому кредиту?
Терпіти «телефонний терор» незнайомців за зобов’язаннями іншої людини мало приємна справа. Що ж робити, якщо дзвонять колектори по чужому боргу?
- З’ясуйте причину звернення, щоб виключити факт оформлення кредиту на Вас шахрайським способом.
- Поясніть співрозмовнику, що у вас немає ніякого зв’язку з боржником, або не знаєте про кого йде мова. Якщо дзвонять з приводу родича, повідомте колектору, що не підтримуєте з позичальником контакт і у Вас немає можливості передати йому інформацію.
- Ні в якому разі не починайте з’ясовувати деталі виникнення зобов’язань у боржника, демонструючи таким чином свою зацікавленість.
- Не вступайте в дискусії з колектором або обговорення наслідків неповернення боргу. Вас це не стосується жодним чином!
- Проінформуйте співрозмовника, що під запис телефонної розмови Ви забороняєте обробку своїх персональних даних відповідно до п.6 ст.25 Закону України №4241 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» і вимагаєте більше не дзвонити:
Пам’ятайте, досить хоча б один раз пообіцяти колекторам передати боржникові інформацію за фактом отриманого дзвінка – «телефонний терор» триватиме нескінченно довго. «Збирачі боргів» постійно знаходяться в пошуках помічника, який буде виконувати за них роботу без будь-якої оплати.
Дзвонять колектори по чужому кредиту: куди скаржитися в Україні?
У нашій країні, на жаль, далеко не всі колекторські компанії дотримуються законодавства в питаннях збору простроченої заборгованості. А звернення до поліції з приводу протиправних дій колекторів, як правило, закінчуються відмовами в порушенні кримінальної справи за відсутністю складу злочину. Тому у випадках, коли «збирачі боргів» не реагують на заборону дзвінків і продовжують свій «телефонний терор», позбутися нав’язливої опіки незнайомців можна через скаргу регулятору і уповноваженому ВРУ з прав людини. До письмовим зверненням слід додати записи телефонних розмов, які будуть свідчити про повторні дзвінки «опікунів» після висловленого заборони обробки персональних даних.
Контактувати чи ні з колекторами – це вибір кожного, але пам’ятайте: у Вас немає ніяких зобов’язань спілкуватися з незнайомими людьми з питань кредитів 3-х осіб, навіть якщо боржник є родичем.
Джерело інформації: https://fin-club.com.ua/